10 december 2011

SOELIKO (Naar een Kozakkenlied)

liever dan lief
jij die zoveel liefde gaf
nog steeds ben ik dwalend
op zoek naar jouw graf

stilletjes huil ik tranen
als van beginnende dauw
in de zilverglans ontmoet
ik de ogen van jou

ik zie zelfs liefdesrozen
in een donker bos
als een blinkende ster
op het groene mos

eens bloeide jij net zo
waar ben je toch
mijn lieve Soeliko

een nachtegaal op een takje
begint haar mooiste lied te zingen
alsof hij zeggen wil, ze is overal
altijd zal ze jou omringen

met een hart verscheurt
van helse pijn
vraag ik: “waarom,
wanneer zal ik weer bij je zijn?”

© Hilly Nicolay
16 februari 2008

* Zoektocht van een man naar het graf van zijn geliefde *

Foto  Hilly Nicolay

2 opmerkingen:

  1. Vooral wat je schreef in de laatste strofe vraag ik mij dit nog vaak af. Ik lees graag je gedichten want ze geven mij ook troost daarbij. L.g, Tine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is zo'n aangrijpend liedje, daar moest ik een gedicht over maken.

      Dankjewel en liefs.

      Verwijderen