17 november 2019

SOELIKO (naar een Kozakkenlied)

                                                                          Foto: H tolboom


















liever dan lief
jij die zoveel liefde gaf
nog steeds ben ik dwalend
op zoek naar jouw graf

stilletjes huil ik tranen
als van beginnende dauw
in de zilverglans ontmoet
ik de ogen van jou

ik zie zelfs liefdesrozen
in een donker bos
als een blinkende ster
op het groene mos

eens bloeide jij net zo
waar ben je toch
mijn lieve Soeliko

een nachtegaal op een takje
begint zijn mooiste lied te zingen
alsof hij zeggen wil, ze is overal
altijd zal ze jou omringen

met een hart verscheurt
van helse pijn
vraag ik: “waarom,
wanneer zal ik weer bij je zijn?”

*zoektocht van een man naar het graf van zijn geliefde*


(Ik plaats het gedicht uit 2008 nogmaals naar aanleiding 
van het optreden van:”Het Enschede’s Byzantijns Kozakkenkoor”

in De Grote Kerk in Blokzijl 16 november 2019)


34 opmerkingen:

  1. Dat is een behoorlijk droevig verhaal als je het graf van je geliefde niet kunt vinden. Mooi geschreven!
    Ik zit op mijn nieuwe domein! Als het goed is in mijn profiel anders hier de link https://naastmijnschoenen.nl/blog/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat is het John. Dankjewel.

      Ik zal je nieuwe site proberen te vinden.

      Verwijderen
  2. Wat een mooie ontroerende woorden ,echt prachtig .Hier kan ik heel stil van worden .Het verdriet is bijna voelbaar .En zoals altijd weer een heel mooie foto
    Liefs Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een prachtige reactie Elisabeth, dankjewel.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  3. Wat heb jij zeer ontroerend gedichtje geschreven. Echt heel mooi geschreven. Best droevig verhaal heb je geschreven. Wel mooie aparte foto heb je gemaakt. Groetjes J&F.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Hilly,

    zo'n gedicht... daar krijg ik kippenvel avn.
    Ik ben "toevallig" net naar Russische muziek aan het luisteren.
    Dus duibbel kippevel.

    Dank je wel
    Dagdag
    groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Marlou,

      Dus jij houdt ook wel van Russische muziek.
      Dat Kozakkenkoor zingt zo mooi, vooral die Solostemmen.

      Ja kippenvel krijg je er wel van.

      Dankjewel voor de reactie.

      Fijne avond met een groet,
      Hilly

      Verwijderen
  5. ach lieve hilly, wat een leed, zij konden elkander niet vinden het water was te diep, gaat er ineens door mijn hoofd, ook uit een gedicht,
    herinneringen... ze laten je 2maal leven hé :-) mooi dat koor neem ik aan, prachtige donkere stemmen
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt zo mooi dat koor, het was in een kerk en dan klinkt het nog mooier. Dankjewel voor de fijne reactie.

      xxx Hilly

      Verwijderen
  6. Goede middag , als ik de tekst lees hoor ik in mijn gedachten die weemoedige donkere stemmen van de kozakken klinken. Gelukkig hoef ik niet te zoeken naar het graf van mijn geliefde, zijn as staat hier te wachten tot ik ook tot as ben geworden en dan zullen de kinderen onze as samen in zee verstrooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hoor de donkere melancholiek stemmen op de achtergrond.
    ps> verscheurd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi als je ze stemmen kan horen bij het lezen.
      Dankjewel Geeraardt.

      Verwijderen
  8. een hilly-werkje zoals ik haar nog niet kende. en een thema dat ik wel lust. en de russische zangers kennen hun job... top!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooi gedicht, maar ook pijnlijk en rauw. Vooral die laatste zinnen... Wat een verdriet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag lieve Hilly,

    ik kom je even groeten...
    Daar komt=ie:

    Groetjes van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi gedicht Hilly het ontroerde mij, ook bedankt voor het bezoekje

    liefs
    Elise

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Elise.
      Ik kom graag jouw site bezoeken.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  12. zo mooi aangrijpend geschreven
    maar je hebt geen graf nodig om te herdenken, te herinneren, de ziel is overal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Je hebt inderdaad diegene wel in je hart zitten, maar deze man is zijn geliefde zomaar kwijt.

      Verwijderen
  13. Een meelevend rijm en vers. Heel mooi gegoten in beeld en woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beste Hilly, prachtig vertaald. Ongelooflijk mooi! Maar Soeliko is een gedicht van een Georgische dichter. Zie Akaki Tsereteli "Suliko".
    Zeer eigenaardig vertaald! Persoonlijk vind ik heel mooi.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Suliko

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste onbekende,

      Ik hoorde dit lied bij een optreden destijds.
      Ik heb het niet vertaald, maar er een eigen gedicht opgeschreven.

      Maar ik zal het eens opzoeken, het is een mooi lied.

      Verwijderen