25 maart 2019

MIJN MOEDER, EEN VROUW (sonnet)

Geschreven voor de Boekenweek 2019
Thema: De moeder de vrouw 


hoe ze er uitzag, soms weet ik het niet meer
ik moet er enigszins naar gissen
allicht zal ik me wat vergissen
toch probeer ik het keer op keer

mijn moeder, ik wil haar gedenken
ze verdient die plaats in mijn gedachten
en och, ze is er soms in slapeloze nachten
dan weet een herinnering mij rust te schenken

ze was zo knus, vol liefelijke zorgen
een vrouw met koekjes bij de thee
het neuriënde lied op een saaie morgen

mijn moeder, zij leefde altijd met iedereen mee
geheimen hield ze diep in zich geborgen
haar geef ik een denkbeeldige trofee

© Hilly Nicolay
25 maart 2019

Foto: H Tolboom

18 opmerkingen:

  1. Hoe mooi deze verzen klinken tegelijkertijd breekbaar en gevoelig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze gedicht heb je heel gevoelig geschreven. Ontroerend!!
    Foto is zeker heel mooi om te zien.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yova, dankjewel voor de fijne reactie.
      Ja, de Lelietjes der Dalen vind ik ook mooi passen bij mijn moeder.

      Groetjes,
      Hilly

      Verwijderen
  3. heel mooi en gevoelsmatig geschreven


    liefs

    elise

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie nagedachtenis aan je moeder die het ook zeker verdiend om met je mooie verzen hier te staan. Soms heb ik deze gevoelens al heb ik mijn echte moeder nooit gekend. Mijn pleegmoeder was dat voor mij en het is net of je ook deze verzen schreef voor mij en aan haar.
    Dank je wel Hilly. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. moeders, ze blijven leven in woord en beeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het. Ik vind het dit jaar een mooi thema.

      Fijn dat je kwam lezen.

      Groet,
      Hilly

      Verwijderen
  6. Een mooie nagedachtenis
    nu ze er niet meer is
    -Geeraardt-

    BeantwoordenVerwijderen
  7. een prachtig gedicht Hilly, ik kan me mijn moeder sprekend voor de geest halen, ...ook al is ze 25 jaar overleden, ik weet precies alles nog van toen... die herinneringen houden haar levend <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dien, mooi dat je de dingen nog weet van jouw moeder.
      Mijn moeder is 39 jaar geleden overleden.
      Gelukkig heb ik foto's en kan ik me haar vaak ook herinneren hoe ze was.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  8. Wat een mooi gedicht over je moeder. Ik lees dat graag, als moeder zijnde ; )

    BeantwoordenVerwijderen