23 maart 2015

HOOFDWERK

ik ben het ogenblik
een reiziger, de passant
die zich telkens waagt
op een eindeloze tocht
een stoet van woorden

straks
meng ik me bevlogen
met open ogen in het gedruis
tussen vreemde voetstappen
met een vastberaden tred

ik ben het zelf
die het hoofd bezet
dromen wil verdichten
een eenheid wil bundelen
van lentelichten

als een vlammend vuur
dans ik mijn zinsverrukking
ik stapel, strijk en vier
mijn bestaan in letters
op blocnote of kreukelpapier

maar ach,

alles is meteen zoveel
hoe zou ik het geheel ooit
kunnen benoemen
het leven van een dichter
is immers veel te kort…

© Hilly Nicolay
23 maart 2015


...Geschreven voor de jaarlijkse 
Willem Wilmink dichtwedstrijd voor amateurs.
Zondagmiddag 22 maart was de finale, 
een samenzijn met dichters en gastdichters...



8 opmerkingen:

  1. Dat was vast een van de 'mooie', Hilly... 'k Wandel graag een stukje mee met jou...
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lies, het is in ieder geval een hele mooie reactie.
      Wandel maar mee, je bent welkom.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  2. O Hilly, wat heb je het weer treffend beschreven wat er in een dichtershoofd omgaat. Stapel, strijk en vier alstublieft nog heel lang je bestaan op papier. Het is heerlijk om te lezen.

    Lieve groet van Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Coby, wat een lieve en spontane reactie, dankjewel.

      Fijn dat je kwam lezen.

      Lieve groet,
      Hilly

      Verwijderen
  3. Zoveel woorden in je hoofd die eruit willen maar de tijd ontbreekt soms om ze in een vorm te vatten die enigszins bevredigend is ;-) Kan me er iets bij voorstellen Hilly!! ;-)
    Heel erg treffend verwoord hoe het soms in je hoofd toegaat, laat maar lekker stromen die zinsverrukkingen! (mooi woord trouwens!!)

    Liefs, José

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Treffend jouw reactie José, ik ben er blij mee.

    Dankjewel.

    Lieve groet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat er nog heel veel lettertjes in je hoofd mogen dansen en zo een schat van woorden vormen die verwonderd om zich kijken en verstrengelen tot dichterlijke zinnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie reactie Micheline, dankjewel.

      Lentegroet,
      Hilly

      Verwijderen